Tőr

2012.03.13. 13:40

Yneven az egyik leggyakrabban játszott kártyajáték a Tőr nevet viseli, amit gyakran neveznek Tőrözésnek is. A Godoni gyökerekkel rendelkező játék szinte mindenhol ismert, szabályai egyszerűek, könnyen elsajátíthatók. Darton lovagjai sem vetik meg a jóféle kártyajátékot, sőt, alkalomadtán némi piszkos trükköktől, csalástól sem riadnak vissza a győzelem érdekében. A rendházakban töltött pihenőnapok idején, de a hadba vonulás akár fertályórás szüneteiben is gyakran előkerül a kártya, és ekkor a maremiták szent őrülete a játékra összpontosul.
 

Alapkoncepció

A Tőr játék tétben játszódó kártyajáték, melyet 52 lapos godoni paklival játszanak. A lapok négyféle színből kerülnek ki, ezek a gyémánt, lándzsa, szőlő, szív, vagy az ős-godoniból jövő kifejezésekkel élve: káró, pikk, treff és kőr. Minden színből 13 lap van, az A jelzésűek az egyesek, a számozott lapok 2-től 10-ig tartanak, és a névértéküket érik, míg van három úgynevezett úrlap, a lovag, a hölgy, és a király, ezek értéke 10 pont. A játékosok száma általában három vagy négy, de nincs akadálya, hogy többen is játszák egyszerre. Az osztás előtt a játékosok megegyeznek a játék díjazásában.

A Tőr célja, hogy a három lehetséges mód valamelyikével győzzön az egyik játékos.

Az első mód, ha az osztás után csak úrlapjai vannak (lovag, hölgy és király) valakinek, ekkor bejelenti, hogy Tőr!, és a játék díjazásának dupláját nyeri a többi játékostól.

A második mód a virítás, ekkor a játékos felcsapja az összes lapját, és maga elé helyezi az asztalra, majd összeszámolja annak pontértékét. Ugyanezt teszi minden játékos. Akkor sikerült a virítás, ha a virítónak a lapjai érik a legkevesebb pontot. Ha bárki másé a legkevesebb, ő a győztes.

A harmadik mód, ha sikerült minden lapot letenni a kézből.
 

Az osztás

Minden játékosnak öt lapot osztunk, jobb felé haladva, egyesével. Ha mindenkinek megvan az öt lapja, még egy lapot fel kell csapni és a pakli mellé tenni, ez lesz a dobott lapok kupaca. Amennyiben csak úrlapja van valakinek, azonnal Tőr-t jelent, és ha másnak nincs a kezében Tőr, akkor mindenki megfizeti neki a tét dupláját. Akkor is azonnali nyerés áll fent, ha a kéz értéke 15 pont vagy az alatti, de ekkor csak egyszeres tétet fizetnek érte. Ha egyszerre több játékosnál van Tőr, akkor újraosztás következik, a partit nem díjazzák.
Az osztótól jobbra ülő játékos kezd, választhat, hogy virít, vagy játszik.


Virítás

Ha valaki virítani akar, akkor ezt a saját körének elején be kell jelentenie. Ekkor nem húz lapot a talonból és nem is dob el lapot. Felfedi a lapjait, és összeszámolja azok értékét, majd minden játékos ugyanezt teszi. Ha a virító a legalacsonyabb értékű lappal rendelkezik, nyert, és mindenki megfizeti neki a játék díjazását.

A virítás azonban veszélyes, mert ha bárki másnak egyező vagy alacsonyabb értékű lapja van, az leégette a virítást, és a virító dupla tétet fizet neki. A többi játékos egyszeres tétet fizet a legalacsonyabb lappal rendelkezőnek. Döntetlen esetén a többi játékos egyszeres tétet fizet a nyertesek mindegyikének.
Ha valaki virított, a játék véget ér.
 

Lejátszás

Amennyiben senki nem mondott Tőr-t, és a játékos nem akar virítani, akkor játszik. Először is egy lapot húz, vagy a talonból, vagy a dobott lapok pakliból, szabadon választhat. Ezután teríthet a kezéből lapokat, vagy kiegészíthet már lent lévő terítéseket. A terítés lehet három vagy több lapból álló, azonos színű számsorozat, vagyis sor (például kőr 5, 6, 7) vagy legyező (három vagy négy ugyanolyan jelzésű lap, például 3 hölgy).

Amennyiben valakinek olyan lapja van a kezében, amely beleillik valamely már lent lévő terítésbe, akkor azt hozzáteheti. Például, ha az egyik játékos 5, 6, 7 sort terített kőrből, és a másiknál kézben van a kőr 8, akkor hozzáteheti a sorhoz. Vagy ha már az asztalon van három lovag, és a negyedik színből nálunk van a lap, akkor hozzátehetjük a legyezőhöz. Egyszerre több lap is hozzátehető a már lent lévő terítésekhez.

Végezetül, egy lapot el kell dobni a kézből, a kidobott lapok tetejére, de ez nem kötelező, ha a játékos terített.

Amennyiben valaki minden lapját lerakta (ezután már nem kell dobnia), vagy eldobott a kezéből, akkor megnyerte a játékot, és mindenki egyszeres tétet fizet neki. Amennyiben a kör lejátszása és az eldobás után még maradt lap a kezében, a tőle jobbra ülő játékos köre következik.

Amennyiben valaki felhúzta a talon legutolsó lapját, a játék véget ér, és az nyer, akinek a kezében lévő lapok összege a legalacsonyabb. Döntetlen esetén, a vesztesek minden győztesnek megfizetik az egyszeres tétet.
 

Példajáték

Airun, Alex és Alyr szentháromságához Abdzsan al Hagmerk csatlakozik a kártyaasztalnál.

Jelölések: A = egyes J = lovag, D = hölgy, K = király Színek: ♠ ♣ ♥ ♦

Airun oszt Alexnek: A♠, 7♥, 10♣, J♥, D♥
Alyr lapja: A♥, 2♣, 2♦, 7♦, 9♣
Abdzsan lapja: A♣, A♦, 2♥, K♦, K♥
Airun magának osztott: 3♥, 5♠, 6♣, 6♠, 10♥
Airun felcsapja: 3♣

Első kör

Alex 8♣-t húz a pakliból. Eldobja a 7♥-t, ugyan nem ez a legalacsonyabb lap a kezében, de abban reménykedik, hogy később húz 10♥-t vagy K♥-t és sort csinál, vagy húz 9♣-t és azzal csinál sort.
Lapjai most: A♠, 8♣, 10♣, J♥, D♥

Alyr húz egy K♠-t és el is dobja. Lapjai még mindig: A♥, 2♣, 2♦, 7♦, 9♣

Abdzsan felhúzza Alyr eldobott K♠-ját, és leteszi a három királyt. Ezután már nem dob lapot, így lapjai: A♣, A♦, 2♥

Airun húz 9♦-t és eldobja 10♥-t. Lapjai ezután: 3♥, 5♠, 6♣, 6♠, 9♦

Második kör

Alex felveszi Airun eldobott 10♥-ját, és sort tesz le: 10♥, J♥, D♥. Ezután eldobja 10♣-t, marad a kezében: A♠, 8♣. Reméli, hogy Abdzsan három lapjánál jobban áll, és így Abdzsan nem fog még virítani.

Alyr 4♥-t húz, és eldobja 9♣-t. Lapjai ezután: A♥, 2♣, 2♦, 7♦, 4♥

Abdzsan virít (A♣, A♦, 2♥), bejelenti, hogy lapjainak értéke 4 pont. A játék véget ér.

Elszámolás

Alex lapjai: A♠, 8♣, ez 9 pont.
Alyr lapjai: A♥, 2♣, 2♦, 7♦, 4♥, ez 16 pont.
Airun lapjai: 3♥, 5♠, 6♣, 6♠, 9♦, ami 29 pont.

Abdzsan a virítással megnyerte a játékot, mindenkitől bezsebel 1 egységnyi nyereményt.

 

Forrás: A Tőr játék a Glen Cook műveire épülő, Black Company Campaign Setting szerepjátékban bemutatott Tonk játék fordítása és ynevi adaptációja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gulandro 2012.03.20. 12:27:57

Én a hivatalosan megjelent M* szerencsejátékok közül a dzsad galamb kockajátékot kedvelem legjobban és gyakran mesélem is. A fenti kártyajáték például konkrétan meghaladja az összpontosítási képességeimet, hogyha arról van szó, hogy narratív eszközként kezelem mesélőként a szerencsejátékot.

Mortimer 2012.03.21. 14:21:52

Gulandro, hogy ha nem nagy terjedelmű, le tudod írni, vagy elküldni nekem azt a okckajátékot, mert nagyon érdekelne:)

Gulandro 2012.03.21. 20:25:42

Épp azért szeretem mert egyszerű. Három ember játszhatja, kettő fekete kockával a kő és egy fehér kocka a galamb. Az a cél, hogy a galamb sose legyen a két kő között, ne dobjon a két dobott kocka közé.

Amennyiben ez sikerül, többet dobott mint a legmagasabb értékű kő vagy kevesebbet, mint az alacsonyabb értékű kő, akkor a galamb viszi a többiek pénzét, ellenkező esetben a kövek osztoznak a galambén.

Mi ezt úgy (is) játszottuk egy alkalommal (meglepően sokáig), hogy a kövek megegyeztek, hogy ha nyertek akkor melyikük tegye el a pénzt és melyikük lehessen aztán a galamb (aki ugye sokkal többet is nyerhet).

Airas Thanator 2012.03.22. 12:25:18

@Gulandro: Üdv! Nem ismertem ezt a játékot, de nagyon tetszik. Persze egyértelmű, hogy egy kockajáték mindig könnyebben megérthető, kezelhető, játszható és mesélhető, mint egy hasonló, kártyával. Igaz, azt se feledjük, hogy gyakorlat teszi a mestert, egy-két hét játék után azért a tarokk is tud nagyon pörögni, pedig az aztán tényleg összetett és nehéz! (Noha nyilván nem modellezhető szerepjátékon belül.)

Mortimer 2012.03.26. 19:51:54

@Gulandro: Ez tényleg nagyon jó! kösz szépen.
süti beállítások módosítása