A Dartonnak szentelt épületek sosem a települések központjában találhatóak, hanem minden esetben a városon kívül, a temetőhöz csatlakoznak. A legtöbbször a temetők közepén magasodnak, zömök alakjukkal már messziről is fenyegetőek, ahogy uralkodnak a halottak kertje fölött. A legtöbb esetben az ortodox temetők nem, vagy csupán gyatra, alacsony falakkal körülkerítettek. A maremita templomok mindig a temető közepén magasodnak, és maga a kert mindig komoly védművel rendelkezik, amely nem csupán a falakból, hanem egy kapuház szerű nagyobb épületegyüttesből áll, ami nem más, mint a lovagrendnek otthonul szolgáló rendház. A temetőbe és így a templomba csak ezen keresztül lehet eljutni.

A temetők őrzése az egyik olyan ütközőpont, amiben az egyház ortodox és maremita ágazata érdemben különböző nézeteket vall. Igaz ugyan, hogy a temetők és a pihenő holtak védelme kiemelt szerepet kap mindkét esetben, de al Marem hívei azt vallják, hogy az eltávozottak nyugalmának védelme szent és komoly kötelezettség, amit kellő hatékonysággal csakis a lovagi képzésben részesültek, tehát a rend tagjai képesek ellátni. Az sem vitatható ugyan, hogy az ortodox temetők védelmét éjszakánként Darton felfegyverzett papsága biztosítja, akik nem restek segítségül hívni uruktól kapott szakrális hatalmukat sem a betolakodók elleni küzdelemben, de a maremiták úgy tartják, ez gyengeség, és a hatalom elpazarlása, hiszen a sírok védelméhez a legtöbb esetben elég a lovag karjának és kardjának ereje. Ezért az Airun és hívei által uralt területeken a temetők védelmét nappal a világi szárny lovagjai, míg éjszaka maguk a lovagtestvérek látják el.

Al Marem, az uralma alá tartozó településeken így megerősíttette a falakat és híveivel tömte meg a főbejáratot rejtő kapuházat és a csatlakozó épületegyüttest, amelyek a rend mind világi, mind egyházi szárnyának rendházául is szolgál minden esetben. A kapuház épületéhez bal felől mindig egy U-alakban hajló, egy emelet magas helyőrség tapad. Az U baloldali szára a főépület, aminek emeletén a lovagok szálláshelyéül szolgáló dormitórium, földszintjén a refektórium, a közös étkezések és társas élet színhelye, míg a pincékben magtárak, élelmiszerraktárak kaptak helyet. Az U forma középső szára az istálló, míg a harmadik ágon a kocsiszín, a kovácsműhely és a konyha helyezkedik el. Az épületek által közrefogott, mintegy 500 négyzetlábnyi terület a gyakorlóudvar, ahol a világi lovagok edzik magukat. A kapuház jobboldalán egy negyven láb magas öregtorony található, ez ad helyet a komtúrnak és helyetteseinek csakúgy, mint alsóbb szintjein a temető és a templom adminisztratív ügyeit intéző személyzetnek. A donjon pincéiben a lovagok fegyverraktárai találhatóak. Maga a kapuház barbakán rendszerű, ahol nappal Darton világi lovagjai teljesítenek őrszolgálatot, alkonyattól pirkadatig paplovagokkal megtámogatva.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cyrgaan.hun 2012.06.18. 08:40:05

Örülök, hogy felmerült ez a téma, és született egy alapvetés a dologgal kapcsolatosan. Reagálva én is kifejteném a véleményemet.

1. A fenti alapvetés csak az igazán nagy városok, tehetősebb városállamok esetében igaz. Egy kisebb településen, ahol a sírkertek őrzése elsősorban nem a rablók miatt lényeges, sokkal inkább szakrális jelentősségű feladat, továbbra is a papoké marad a főszerep.
Ráadásul egy kevésbé jelentős település eltartani sem tudna ilyen arzenált. Épphogy egy szerény parókia és egy ravatalozó kápolna belefér a költségvetésbe.

2. Airun al Marem, ahogy maga Darton is, gyakorlatias figura. Nem igyekszik mindenen változtatni, ha nem muszáj. Ne felejtsük el, hogy a skizma elsősorban dogmatikai, a tanok értelmezésével kapcsolatos vitából fakadt. A lovagi rend felállításának ténye, bármily jelentős következményekkel járt is, már csak hab a tortán. Ráadásul az egész szakadár mozgalom viszonylag friss dolog, sok helyre csak a híre juthatott el. Éppen ezért, a kisebb falvak, városok sírkertjeit továbbra is ugyan az a Darton-pap vigyázza, aki tette azt korábban is. Az, hogy megmaradt ortodoxnak, vagy áttért a maremita útra, informáltság és hajlandóság kérdése.

3. A jó pap holtig tanul, a Darton pap utána is, de valahol el kell kezdenie az egészet. Ez pedig iskolákat, képzést jelent. A lovagok esetében ez adott, a maremita rendházakban folyamatosan folyik az újoncok kiképzése, de vegyük figyelembe, hogy a rendházak száma igencsak korlátozott. A papok azonban, és szakrális szempontból az ő szerepük megkerülhetetlen, elsősorban az ortodox ág szemináriumaiban tanulnak és vagy később térnek át, vagy már a szeminárium falain belül "megfertőzik" őket az új hitelvek. Vagy megmaradnak ortodoxnak. Természetesen léteznek maremita szemináriumok is, de ezek szigorúan a szakadárok ellenőrizte területeken működhetnek (pl. Rowonban, de minden bizonnyal Erion és Abaszisz területén is akad ilyen).

(Kicsit talán eltértem a fő tárgytól, de úgy érzem szükséges volt ahhoz, az egész rendszer hiteles színt kapjon, és ne egy gigaxi metajátékos gagyihoz akarjunk holmi szedett-vetett, csak fantázia szintjén működő hátteret adni.)

Airas Thanator 2012.06.18. 09:06:37

@Cyrgaan.hun: Üdvözlet az Egyházközösségben!

Először is, köszönet a hozzászólásért.
Előre bocsátom, hogy minden felvetéseddel egyetértek, és nem gondolom, hogy bármelyik alapvetően új elem lenne az általunk elgondoltakhoz képest, talán csak arról van szó, hogy van az a hallgatólagos tudás, amivel rendelkezünk, de a blogból konkrétan nem, csupán, úgymond a szellemiségéből következik.

1. Számomra ez teljesen természetes, ami leginkább a Darton templomai és a Darton kápolnái c. korábbi írásokból következik.

2. Általánosságban ez is így van, bár tény, hogy a blog írója (Airas) sehol sem szögezte le (eddig), hogy írásai mikori keltezésűek. Ez nagyjából így is fog maradni a jövőben, inkább intervallumban gondolkodunk, a legtöbb cikk a P.sz. 3692 utáni időszakban keletkezett/arra vonatkozik. Ugyanakkor ettől még tény, hogy az ortodoxia elterjedtsége és ismertsége jelentősebb al Marem új irányzatáénál.

3. Itt is egyetértek minden leírt kiegészítéssel, a boncolgatott téma alapvetései a Papok és lovagok Darton kebelén c. cikkben találhatók.

(A fentiek tükrében a záró-zárójeles megjegyzésedet nagyon erősnek és maximálisan megalapozatlannak érzem...)

Cyrgaan.hun 2012.06.18. 09:21:00

Airas: Félreértés ne essék, a záró-zárójeles részben foglaltakat nem rátok értettem. Amit itt, ezen a blogon látok, az minden szempontból örvendetes, igen magas színvonalú anyag. A megjegyzésem annak szólt, amit szerepjátékos körökben általánosságban tapasztalok, ahogyan sajnos sok rendszer élből definiálja a papi szerepkört.

Hozzá kell tennem még, hogy az általam leírtakat, csupán kiegészítésnek és pontosításnak szántam. A hallgatólagos tudás az avatottabbaknál remekül működik, de a témával most ismerkedőket összezavarhatja.

Airas Thanator 2012.06.18. 09:22:41

@Cyrgaan.hun: Köszi a kiigazítást, azt gondolom így már tökéletesen értjük egymást! Még egyszer köszönöm a kiegészítő-szintetizáló kommentet, remélem többeknek hasznára lesz!
süti beállítások módosítása